Informácie poskytované klientovi pred uzavretím zmluvy o poskytnutí finančnej služby
v zmysle zákona č. 186/2009 Z. z. o finančnom sprostredkovaní a finančnom poradenstve a o zmene a doplnení niektorých zákonov[ďalej len „z. č. 186/2009]
-
Obchodné meno, sídlo a právna forma samostatného finančného agenta:
IPS, s.r.o., Konopiská 511/1, 851 10 Bratislava, IČO 44 253 605, vedená v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, oddiel Sro, vložka č. 53130/B. Samostatný finančný agent je spoločnosťou s ručením obmedzeným.
-
Označenie zoznamu v príslušnom podregistri podľa §13 z. č. 186/2009,
IPS, s.r.o. je samostatný finančný agent riadne zapísaný v registri Národnej banky Slovenska pod registračným číslom112985. Je oprávnený vykonávať finančné sprostredkovanie v sektore poistenia alebo zaistenia. Finančné sprostredkovanie vykonáva sám bez podriadených finančných agentov (PFA). Zápis v registri Národnej banky Slovenska si môžete overiť na www.nbs.sk v Registri finančných agentov,
finančných poradcov.
-
Informácia o vykonávaní finančného sprostredkovania:
IPS, s.r.o. vykonáva finančné sprostredkovanie na základe písomnej zmluvy s viacerými finančnými inštitúciami, to je subjektmi, ktoré vykonávajú poisťovaciu alebo zaisťovaciu činnosť, ktorými sú poisťovne s právoplatne udeleným povolením Národnou bankou Slovenka (ďalej len „NBS“), ktoré vykonávajú poisťovaciu činnosť v životnom poistení, poisťovne, vykonávajúce poisťovaciu činnosť v neživotnom poistení, vykonávajúce poisťovaciu činnosť v životnom poistení a v neživotnom poistení a zaisťovne, vykonávajúce zaisťovaciu činnosť na území Slovenskej republiky, v zmysle Zákona č. 39/2015 o poisťovníctve, ktorý nahradil Zákon č. 8/2008. Zákon č. 39/2015 sa vzťahuje na činnosti v odvetviach neživotného poistenia uvedených a na činnosti a operácie v odvetviach životného poistenia. Zákon je účinný od 1.1.2016. Na požiadanie klienta je finančný agent povinný oznámiť klientovi obchodné mená finančných inštitúcií, s ktorými má samostatný finančný agent uzavreté zmluvy o finančnom sprostredkovaní.
-
Kvalifikovaná účasť finančného agenta na základnom imaní alebo hlasovacích právach osoby, s ktorou má finančný agent uzavretú zmluvu, na základe ktorej vykonáva finančné sprostredkovanie: IPS, s.r.o. nemá kvalifikovanú účasť na základnom imaní, ani na hlasovacích právach finančnej inštitúcie, s ktorou má uzavretú zmluvu o vykonávaní finančného sprostredkovania.
-
Kvalifikovaná účasť osoby, s ktorou má finančný agent uzavretú zmluvu, na základe ktorej vykonáva finančné sprostredkovanie, alebo osoby ovládajúcej túto osobu na základnom imaní alebo hlasovacích právach finančného agenta: Žiadna finančná inštitúcia, ani osoby ovládajúce tieto
finančné inštitúcie, s ktorými má IPS, s.r.o. uzavretú zmluvu, na základe ktorej vykonáva finančné sprostredkovanie, nemá kvalifikovanú účasť na základnom imaní ani na hlasovacích právach IPS, s.r.o..
-
Postup pri podávaní sťažností na vykonávanie finančného sprostredkovania a osobitné predpisy upravujúce mimosúdne vyrovnanie sporov, vyplývajúcich z finančného sprostredkovania: Klient môže podať sťažnosť na činnosť finančného agenta písomne na adresu sídla IPS, s.r.o., Konopiská 511/1,
851 10 Bratislava, alebo mailom na adresu popovicova@ipsconsult.sk
Finančný agent je povinný vybaviť sťažnosť do 30 dní, odo dňa jej doručenia a v tejto lehote je povinný písomne informovať klienta o spôsobe vybavenia jeho sťažnosti. V odôvodnených prípadoch môže byť lehota predĺžená, najviac na 60 dní, odo dňa doručenia sťažnosti, pričom sťažovateľovi musia byť oznámené dôvody predĺženia lehoty na 60 dní, a to do 30 dní odo dňa doručenia sťažnosti.
Ďalšie práva a povinnosti pri vybavovaní sťažností sa spravujú Smernicou č.1 pre evidenciu a riešenie sťažností klientov. Táto je dostupná v písomnej forme v sídle IPS, s.r.o.
-
Výška poplatkov a iných nákladov súvisiacich so sprostredkovanou finančnou službou: Výška poplatkov a iných nákladov súvisiacich so sprostredkovanou finančnou službou je súčasťou formulára „Zápis sprostredkovateľa s klientom“.
-
Informácia o nákladoch na finančné sprostredkovanie: V súvislosti so sprostredkovaním finančnej služby môže samostatnému finančnému agentovi plynúť od finančnej inštitúcie peňažné alebo nepeňažné plnenie. Finančnému agentovi je odmena za finančné sprostredkovanie vyplácaná / poskytovaná finančnou inštitúciou vo forme odmeny/ provízie. Výška peňažného plnenia závisí najmä od charakteru finančného produktu, výšky platieb, frekvencie platieb klienta za finančný produkt, prípadne aj od doby platenia klienta za finančný produkt. Klient má právo žiadať od finančného agenta informáciu o výške peňažného, alebo nepeňažného plnenia.
V sektore poistenia alebo zaistenia pri uzavieraní zmlúv životného poistenia v zmysle zákona č. 186/2009 Pri uzavieraní zmluvy životného poistenia podľa Metodického usmernenia NBS č 1/2016, účelom ktorého je spôsob výpočtu a metodika výpočtu priemernej výšky nákladov na finančné sprostredkovanie v životnom poistení sú uvedené v prílohe. o priemernej výške nákladov na finančné sprostredkovanie v životnom poistení v zmysle zákona č. 39/2015 a o zmene a doplnení niektorých zákonov [ďalej len” z.č. 39/2015”]a Článku 2 Metodického usmernenia:” Priemernú výšku nákladov na finančné sprostredkovanie v životnom poistení vypočítanú podľa stavu k poslednému dňu kalendárneho roka odporúča NBS zverejniť na internetovej stránke poisťovne, pobočky zahraničnej poisťovne a poisťovne z iného členského štátu do štyroch mesiacov po uplynutí kalendárneho roka. Hodnota priemernej výšky nákladov na finančné sprostredkovanie v životnom poistení sa určí zo zmlúv životného poistenia, ktoré nadobudli účinnosť v kalendárnom roku, a ktoré boli k poslednému dňu kalendárneho roka platné. Hodnota priemernej výšky nákladov na finančné sprostredkovanie v životnom poistení sa určí podielom súčasnej hodnoty očakávaných provízií a súčasnej hodnoty očakávaného poistného je finančný agent povinný informovať klienta o priemernej výške nákladov na finančné sprostredkovanie pri jednotlivých odvetviach životného poistenia v zmysle Opatrenie Národnej banky Slovenska č. 18/2010 o priemernej výške nákladov na finančné sprostredkovanie v životnom poistení, účinného od 1. novembra 2010. V zmysle tohto opatrenia je každá poisťovňa a pobočka zahraničnej poisťovne povinná zverejniť priemernú výšku nákladov na finančné sprostredkovanie v životnom poistení, vypočítanú spôsobom stanoveným opatrením, na svojej internetovej stránke do štyroch mesiacov po uplynutí kalendárneho roka.
9. Informácie o právnych následkoch uzavretia zmluvy o poskytnutí finančnej služby a o spôsoboch a systéme ochrany pred zlyhaním finančnej inštitúcie:
Uzavretie poistnej zmluvy (ďalej len “PZ”) sa riadi predovšetkým ustanoveniami Občianskeho zákonníka (ďalej len “OZ”), ktorý v 5. Hlave, Poistné zmluvy 1. Oddiel, priniesol od 1.1.2016 podstatné zmeny. OZ sú podriadené Všeobecné poistné podmienky, Zmluvné dojednania, ako aj samotná PZ. Ako Finančný agent Vás chceme jasne a zrozumiteľne informovať o predmete poistenia, niektorých poistných pojmoch, nároku na poistné plnenie, riziká, ktoré nie sú poistiteľné, ktoré sú v tzv.
výlukách z poistenia, na ktoré nevzniká nárok na poistné plnenie.
PZ sa Vám poisťovňa zaväzujete poskytnúť v dojednanom rozsahu plnenie, ak nastane náhodná udalosť, ktorú následne prehodnotí na základe vzniku a vzájomných súvislostí ako poistnú udalosť, v zmluve bližšie označená a Vy, ako fyzická alebo právnická osoba, ktorá s poistiteľom prostredníctvom nás, finančného agenta, PZ uzavrela, ste povinný platiť poistné. Súčasťou poistnej zmluvy sú už hore uvedené všeobecné poistné podmienky poistiteľa, na ktoré sa poistná zmluva odvoláva a ktoré sú k nej pripojené.
Podľa § 796 Občianskeho zákonníka ste povinný platiť poistné, a to za dohodnuté poistné obdobia (bežné poistné); možno tiež dohodnúť, že poistné bude zaplatené naraz za celú dobu, na ktorú bolo poistenie dojednané (jednorazové poistné). Ak nebolo dohodnuté inak, je bežné poistné splatné prvého dňa poistného obdobia a jednorazové poistné dňom začiatku poistenia.
Máte právo na poistné plnenie, vzťahujúce sa na riziká, ktoré nie sú v tzv. výlukách z poistenia. Chceme Vás informovať, že poistiteľ je oprávnený plnenie z poistnej zmluvy primerane znížiť, ak na základe vedome nepravdivej alebo neúplnej odpovede (§ 793), bolo určené nižšie poistné. Avšak aj v prípade, že pri šetrení poistnej udalosti zistí, že ste stanovili v poistnej zmluve nižšiu poistnú sumu, než je hodnota majetku, svoj majetok ste podpoistili. V takomto prípade nemôžete očakávať náhradu skutočne vzniknutej a vypočítanej škody, ale len jej pomernú časť. Odporúčame Vám nepodpoisťovať svoj majetok. Právo na poistné plnenie si môžete v zmysle § 104 OZ uplatniť počas 3 ročnej objektívnej premlčacej lehoty, ktorá začína plynúť 1 rok odo dňa vzniku poistnej udalosti.
Odporúčame Vám, venovať náležitú pozornosť najmä následkom neplnenia finančných záväzkov zo strany klienta/ poistníka/ poisteného, vyplývajúcich zo zmluvy. Pre neplnenie základnej povinnosti klienta, je platenie poistného, dochádza v zmysle OZ k zániku poistenia a k ukončeniu PZ. Neplatením nekončí Váš záväzok voči poisťovni. Poisťovňa má právo v lehote 3 ročnej objektívnej premlčacej doby vymáhať od Vás dlžné poistné.
Poistenie, pri ktorom je dojednané bežné poistné, môžete písomnou formou vypovedať v zmysle OZ, a to ku koncu poistného obdobia; výpoveď sa musí dať aspoň šesť týždňov pred jeho uplynutím, musí už byť prijatá poisťovňou.
Možno tiež dohodnúť, že poistenie môže vypovedať každý z účastníkov do 2 mesiacov po uzavretí poistnej zmluvy. Výpovedná lehota je 8 denná; jej uplynutím poistenie zanikne. Poistiteľ nemôže vypovedať poistenie osôb.
Podľa § 801 Občianskeho zákonníka poistenie zanikne aj tak, že poistné za prvé poistné obdobie alebo jednorazové poistné nebolo zaplatené do troch mesiacov odo dňa jeho splatnosti. Poistenie zanikne aj tak, že poistné za ďalšie poistné obdobie nebolo zaplatené do jedného mesiaca odo dňa doručenia výzvy poisťovateľa na zaplatenie, ak nebolo poistné zaplatené pred doručením tejto výzvy. Výzva poisťovateľa obsahuje upozornenie, že poistenie zanikne, ak nebude zaplatené.
Pri poistných zmluvách s podielom na výnosoch, musí poisťovateľ každoročne písomne informovať toho, s kým bola uzavretá PZ, o stave jeho nárokov vyplývajúcich z PZ, vrátane stavu podielu na výnosoch. Ak poisťovateľ poskytol údaje o možnom vývoji podielov na zisku podľa odseku, musí toho, s kým bola uzavretá PZ, informovať aj o rozdieloch medzi skutočným stavom a vzorovým prepočtom.(§792, ods. 6 OZ).
Neukončujte predčasne poistenie pri určitých druhoch poistenia, môže to mať pre Vás ako Klienta, negatívny následok. Poraďte sa s nami, skôr, ako vykonáte takéto rozhodnutie.
V sektore poistenia alebo zaistenia je systém ochrany pred zlyhaním finančnej inštitúcie zabezpečený:
-
V zmysle zákona o poisťovníctve č. 39/2015, v plnom rozsahu účinného od 1.1.2016, je predstavenstvo poisťovne alebo zaisťovne zodpovedné za dodržiavanie tohto zákona. Podľa § 3 poisťovňa, zaisťovňa, pobočka zahraničnej poisťovne a pobočka zahraničnej zaisťovne (ďalej len „Poisťovňa“) sú povinné pri
-
výkone svojej činnosti postupovať obozretne, a to najmä spôsobom, ktorý nepoškodzuje záujmy ich jej klientov. V zmysle § 37 Poisťovňa je povinná tvoriť technické rezervy na všetky záväzky voči poistníkom, poisteným, príjemcom poistného plnenia, príjemcom zaistného plnenia.
-
Na žiadosť NBS je Poisťovňa povinná preukázať primeranosť hodnoty technických rezerv, vhodnosť a primeranosť použitých metód a vhodnosť použitých štatistických údajov.
-
Každá Poisťovňa je povinná podľa § 63 odseku 1, kryť minimálnu kapitálovú požiadavku na solventnosť, to je platobnú schopnosť, použiteľnými základnými vlastnými zdrojmi. Minimálna kapitálová požiadavka predstavuje výšku použiteľných základných vlastných zdrojov Poisťovne, ktorá nesmie poklesnúť, pretože by spôsobila vystavenie poistníkov a príjemcov poistných plnení neprijateľnej úrovni rizika, ak by Poisťovňa pokračovala vo vykonávaní činnosti.
-
Absolútnu spodnú hranicu minimálnej kapitálovej požiadavky na solventnosť, čiže platobnú schopnosť poisťovne, ustanovila NBS Opatrením č. 16/2015, zo dňa 14.7.2015, ktoré nadobudlo účinnosť 1.1.2016.
-
V zmysle § 5 tohto opatrenia, poisťovne pre neživotné poistenie majú túto hranicu 2 500 000 EUR, poisťovne pre životné poistenie 3 700 000 EUR. Ak poisťovňa vykonáva súčasne životné poistenie a neživotné poistenie podľa § 6 je absolútna spodná hranica minimálnej kapitálovej požiadavky na solventnosť súčet súm uvedených.
-
Ak NBS v zmysle § 139 zákona o poisťovníctve zistí nedostatky v činnosti, alebo zistí, že činnosť vykonávaná Poisťovňou, môže viesť k ohrozeniu záujmov jej klientov, môže okrem pokút, aj odobrať poisťovni povolenie na vykonávanie poisťovacej činnosti pre niektoré poistné odvetvie, zúžiť rozsah poisťovacej činnosti pre niektoré poistenia v rámci poistného odvetvia, odobrať Poisťovni, ktorá súčasne vykonáva životné poistenie a neživotné poistenie, povolenie na vykonávanie poisťovacej činnosti
-
Pre životné poistenie alebo neživotné poistenie.
-
Podľa § 144 Poisťovňa je povinná bez zbytočného odkladu informovať NBS, že prestala spĺňať kapitálovú požiadavku na solventnosť, alebo jej hrozí, že ju nebude spĺňať v nasledujúcich troch po sebe idúcich mesiacoch. Poisťovňa je povinná predložiť na schválenie NBS ozdravný plán do dvoch mesiacov od zistenia, že nespĺňajú kapitálovú požiadavku na solventnosť.
-
Predložený ozdravný plán musí vychádzať z realistických predpokladov.
-
Podľa § 147 sa použije nútená správa ako reštrukturalizačné a reorganizačné opatrenie. Cieľom nútenej
správy je aj ochrana práv klientov poisťovne pred vznikom alebo narastaním škody, v nevyhnutnom prípade zabezpečenie podmienok na uplatnenie nárokov klientov, ako aj vykonanie nevyhnutných úkonov smerujúcich k vyhláseniu konkurzu alebo vstupu do likvidácie poisťovne.
-
NBS pristúpi zákonnými postupmi k odobratiu povolenia na vykonávanie poisťovacej činnosti, ak nedošlo k ekonomickému ozdraveniu poisťovne. NBS postúpi príslušnému súdu návrh na zrušenie a likvidáciu.
-
Likvidáciou poisťovne je nárok z poistenia na akúkoľvek sumu, ktorú dlhuje poisťovňa poistenému, poistníkovi alebo oprávnenej osobe alebo iným poškodeným osobám, ktoré majú právo voči poisťovni na základe poistnej zmluvy. Aj v prípade, že klientovi nenastala poistná udalosť, poisťovňa musí vyplatiť klientovi ním zaplatené poistné a musí klientovi vyplatiť poistné aj v prípade, že klient zaplatil poistné, avšak poisťovňa neprijala návrh na klientom už uzatvorenej poistnej zmluvy.
-
Klientovi musí poisťovňa vrátiť poistné aj z dôvodu zrušenia poistnej zmluvy pred dňom
vyhlásenia konkurzu, pretože je to nárok klienta z poistenia.
10. Ďalšie dôležité informácie týkajúce sa zmluvy o poskytnutí finančnej služby: Finančný agent nemôže inkasovať ani preberať finančné prostriedky od klienta v hotovosti. Na plnenie zo zmluvy o poskytnutí finančnej služby a na prípadné výnosy vyplývajúce zo zmluvy o poskytnutí finančnej služby sa vzťahuje aktuálne ustanovenia platného zákona od 1.1.2016 č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov daňovníka, ktorý vykonáva činnosť finančného sprostredkovania na základe písomnej zmluvy s finančnou inštitúciou a je vedený v registri NBS, príjmy FA so príjmami podľa § 6 ods.2 písm. d) zákona o dani z príjmov.
Výklad niektorých pojmov:
Politicky exponovaná osoba:
-
fyzická osobu, ktorá je vo významnej verejnej funkcii a nemá po dobu jej výkonu a po dobu jedného roka od skončenia výkonu významnej verejnej funkcii trvalý pobyt na území Slovenskej republiky, b) fyzická osobu, ktorou je b1) manžel, manželka alebo osoba, ktorá má podobné postavenie ako manžel, manželka osoby uvedenej pod písm. a) b2) dieťa, zať, nevesta osoby uvedenej pod písm. a) alebo osoba, ktorá má podobné
postavenie ako zať, alebo nevesta osoby uvedenej pod písm. a) alebo b3) rodič osoby uvedenej pod písm. a), fyzická osoba, o ktorej je známe, že je konečným užívateľom výhod: c1) rovnakého klienta alebo inak ovláda rovnakého klienta ako osoba uvedená pod písm. a) alebo podniká spolu s osobou uvedenou pod písm.
a), alebo c2) klienta, ktorý bol zriadený v prospech osoby uvedenej pod písm. a).
Významná verejná funkcia: funkcia hlavy štátu, predsedu vlády, podpredsedu vlády, ministra, vedúceho ústredného orgánu štátnej správy, štátneho tajomníka alebo obdobného zástupcu ministra, poslanec zákonodarného zboru, sudca najvyššieho súdu, sudca ústavného súdu alebo iných súdnych orgánov vyššieho stupňa, proti rozhodnutiu ktorých sa s výnimkou osobitných prípadov už nemožno odvolať, člen dvora audítorov alebo rady centrálnej banky, veľvyslanec, chargé d´affaires, vysoko postavený príslušník ozbrojených síl, člen riadiaceho orgánu, dozorného orgánu alebo kontrolného orgánu štátneho podniku alebo obchodnej spoločnosti patriacej do vlastníctva štátu, alebo osoba v inej obdobnej funkcii vykonávanej v inštitúciách Európskej Únie alebo v medzinárodných inštitúciách. Konečný užívateľ výhod realizovaného obchodu:
-
fyzická osoba, v prospech ktorej sa obchod vykonáva alebo
-
fyzická osoba, ktorá fakticky alebo právne ovláda právnickú osobu – klienta (najmä má priamy alebo nepriamy podiel alebo ich súčet najmenej 25% na základnom imaní alebo na hlasovacích právach v právnickej osoby – klientovi; alebo má právo vymenovať, inak ustanoviť alebo odvolať štatutárny orgán, dozorný orgán alebo iný riadiaci alebo kontrolný orgán právnickej osoby – klienta alebo akýmkoľvek iným spôsobom ovláda klienta – právnickú osobu)
11. Informácia pre klienta: ak klient nevykonáva obchod s vlastnými peňažnými prostriedkami alebo vo vlastnom mene alebo nie je konečným užívateľom výhod realizovaného obchodu, na osobitnom vyhlásení pre finančného agenta pravdivo uvedie, kto je vlastníkom peňažných prostriedkov alebo v koho mene obchod vykonáva alebo kto je konečným užívateľom výhod realizovaného obchodu.